Menu Close

Bulletin # 253 … October 2023 – Październik 2023 … Newsletter by Robert E. Owczarz

TROYAK EXECUTIVE TEAM is informing all members, colleagues, collectors, and Polonia at large, that Club meetings taking place at John Paul II Polish Cultural Centre, 4300 Cawthra Rd. (just south of Hwy. 403), Mississauga, Ontario. The new members are always welcome.  www.polishculturalcentre.ca

ADRES SPOTKAÑ KLUBOWYCH ! Zarząd Główny Klubu “Troyak” informuje wszystkich członków kolekcjonerów, sympatyków oraz całą Polonię, że spotkania klubowe odbywają się w Polskim Centrum Kultury im. Jana Pawła II, przy 4300 Cawthra Rd. (na południe od autostrady 403), Mississauga, Ontario. Zapraszamy nowych członków do prężnego. Klubu “Troyak”.  www.polishculturalcentre.ca

TROYAK” CLUB NEXT MEETINGS
NASTĘPNE SPOTKANIA KLUBU “TROYAK” …
 

Sunday 29th October 2023     @     4:30 p.m.

26th November 2023

Sunday – 3rd December 2023 @ 9:00 a.m. to 4:00 p.m.
Mississauga Coin & Stamp Show

December 2023 … Happy Holidays!

14th January 2024   @   4:30 p.m. …
… Annual General Meeting
28th January 2024     @     4:30 p.m.


25th February 2024

Sunday – 3rd March 2024 @ 9:00 a.m. to 4:00 p.m.
Mississauga Coin & Stamp Show

31st March 2024   @   4:30 p.m.

28th April 2024

26th May 2024;     30th June 2024

July  &  August 2024  – Summer break … Letnie wakacje …

29th September 2024;      27th October 2024

24th November 2024

December 2024 … Happy Holidays!

 

100. Rocznica Traktatu Przyjaźni między Polską a Turcją
www.poczta-polska.pl

W dniu 23 lipca 2023 r. została wprowadzona do obiegu kartka pocztowa z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej, emisji: “100. rocznica podpisania Traktatu Przyjaźni między Polską a Turcją”. Wartość nominalna znaku opłaty pocztowej z oznaczeniem literowym A odpowiada wartości nominalnej znaczka pocztowego używanego do uiszczenia opłaty za ekonomiczną przesyłkę listową nierejestrowaną, w tym kartkę pocztową, w obrocie krajowym, w formacie S.

W części ilustracyjnej kartki przedstawiono zdjęcie centrum Warszawy, stolicy Polski wraz logotypem obchodów, a w części dolnej napis: 100.ROCZNICA PODPISANIA TRAKTATU PRZYJAŹNI MIĘDZY POLSKĄ A TURCJĄ.  W prawym górnym rogu strony adresowej kartki nadrukowano znak opłaty pocztowej ,na którym umieszczono widok Ankary, stolicy Turcji, a wzdłuż lewej krawędzi napis: POLSKA i oznaczenie wartości : A. Kartkę o wymiarach 148 x 105 mm wydrukowano jednostronnie, techniką offsetową, na kartonie białym, w nakładzie 5000 sztuk.

Dworzec kolejowy PKP w Sochaczewie 
www.poczta-polska.pl

W dniu 28 lipca 2023 r. została wprowadzona do obiegu kartka pocztowa z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej, emisji: Dworzec kolejowy PKP w Sochaczewie. Wartość nominalna znaku opłaty pocztowej z oznaczeniem literowym A odpowiada wartości nominalnej znaczka pocztowego używanego do uiszczenia opłaty za ekonomiczną przesyłkę listową nierejestrowaną, w tym kartkę pocztową, w obrocie krajowym, w formacie S.

W prawym górnym rogu strony adresowej kartki nadrukowano znak opłaty pocztowej, na którym umieszczono zdjęcie z lotu ptaka budynku dworca kolejowego PKP w Sochaczewie, a w prawym górnym rogu oznaczenie wartości: A oraz napis: POLSKA. W części ilustracyjnej kartki przedstawiono zdjęcia budynku dworca kolejowego PKP w Sochaczewie, a w części górnej kartki napis: DWORZEC KOLEJOWY PKP W SOCHACZEWIE. Materiał do projektu kartki i współpraca merytoryczna: Polskie Koleje Państwowe S.A. Kartkę o wymiarach 148 x 105 mm wydrukowano jednostronnie, techniką offsetową, na kartonie białym, w nakładzie 3000 sztuk. Autor projektu kartki: Poczta Polska S.A.

600-lecie Łodzi
www.poczta-polska.pl

W dniu 29 lipca 2023 został wprowadzony do obiegu znaczek pocztowy,  związany z obchodami 600-lecia nadania praw miejskich Łodzi, o wartości odpowiadającej opłacie za ekonomiczną przesyłkę listową nierejestrowaną w obrocie krajowym w formacie S i ekonomiczną kartkę pocztową w obrocie krajowym emisji “600-lecie Łodzi”. Na znaczku przedstawiono Pałac Rodziny Poznańskich, budowli uchodzącej za jeden z symboli miasta. Emisji towarzyszy koperta FDC, na której zamieszczono fotografię rewitalizowanego dworca Łódź Fabryczna. W grafice datownika – historyczna pieczęć miejska Łodzi z 1577 roku. Znaczek wydrukowano techniką rotograwiurową, na papierze fluorescencyjnym w formacie 31,25 x 25,5 mm, w nakładzie 7 000 000 szt. Arkusz sprzedażny zawiera 100 znaczków. Autor projektu: Andrzej Gosik.

Uroczysta prezentacja znaczka odbyła się w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej podczas konferencji z okazji 600. rocznicy nadania Łodzi praw miejskich. W odsłonięciu wzięli udział m.in. Piotr Gliński – Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Waldemar Buda – Minister Rozwoju i Technologii oraz Włodzimierz Tomaszewski – Minister ds. Samorządu i Zarząd Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Pałac Rodziny Poznańskich to pałac fabrykancki z XIX wieku. Ze względu na swoją wielkość i liczne dekoracje, zwany jest „Łódzkim Luwrem”. Niegdyś stanowił najbardziej reprezentacyjną część ogromnego zespołu fabryczno-rezydencjonalnego, wzniesionego na przestrzeni kilku dekad przez jeden z najzamożniejszych rodów fabrykanckich Łodzi.

Rys historyczny Łodzi … Dnia 29 lipca 1423 r. Łodzi nadano prawa miejskie, a pod koniec XV w. przywileje królewskie dotyczące jarmarków i targów. Mieszkańcy przez długi czas utrzymywali się z rzemiosła oraz handlu płodami rolnymi i zwierzętami. Od XVI w. Łódź mogła pochwalić się ośmioma młynami oraz warsztatami cieśli, rzeźników i bednarzy. Powstał prowizoryczny ratusz, zbudowano także kościół i szkołę. W 1820 r. Łódź liczyła już około 700 mieszkańców i była uznawana za miasto fabryczne, dzięki Stanisławowi Staszicowi i Rajmundowi Rembielińskiemu, którzy rozwinęli tu przemysł włókienniczy. Opracowano koncept „Nowego miasta” – powstał rynek na planie ośmiokąta z wytyczoną od niego nową drogą, wzdłuż której niegdyś przebiegał trakt piotrkowski – tak narodziła się najsłynniejsza z łódzkich ulic – Piotrkowska. Głównymi architektami rozwoju przemysłowego Łodzi byli fabrykanci Ludwik Geyer, Karol Scheibler i Izrael Poznański.

Przed I wojną światową miasto miało już pół miliona mieszkańców (w ciągu niecałych 100 lat nastąpił 500-krotny wzrost liczby mieszkańców!) i było traktowane jako ośrodek przemysłu włókienniczego. Pielęgnowano rozwój kulturalny, otwierając kina, muzea, teatry, hotele. Na ulicach mieszały się języki, kuchnie, religie, narodowości – w mieście mieszkali głównie Polacy i Żydzi, ale nie brakowało także Niemców i Rosjan. Kres przemysłowej potęgi nadszedł wraz z II wojną światową. Po wojnie odbudowany został przemysł włókienniczy, który załamał się jednak wskutek przemian gospodarczych. W mieście powstała Wytwórnia Filmów Fabularnych nazywana „fabryką snów”, w której kręcono zdjęcia do większości powojennych polskich filmów, a także słynna „Filmówka”. W Łodzi istnieje również jedyne w Polsce Muzeum Kinematografii. Na szlaku filmowej Łodzi jest Aleja Gwiazd na Piotrkowskiej. Wzorowana na hollywoodzkiej Alei Sławy składa się z ponad 60 gwiazd poświęconych aktorom, reżyserom, operatorom i twórcom muzyki filmowej. Warto przypomnieć, że architektura Łodzi pojawiała się już wcześniej na walorach filatelistycznych wprowadzanych przez Pocztę Polską. W 2004 roku, w emisji „Miasta polskie”, na zaprezentowanym znaczku pocztowym ukazano fragment kościoła Zesłania Ducha Świętego.

Produkty tradycyjne
www.poczta-polska.pl

W dniu 31 lipca 2023 r. została wprowadzona do obiegu kartka pocztowa z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej, emisji: Produkty tradycyjne. Wartość nominalna znaku opłaty pocztowej z oznaczeniem literowym A odpowiada wartości nominalnej znaczka pocztowego używanego do uiszczenia opłaty za ekonomiczną przesyłkę listową nierejestrowaną, w tym kartkę pocztową, w obrocie krajowym, w formacie S.

W prawym górnym rogu strony adresowej kartki nadrukowano:  – znak opłaty pocztowej, na którym umieszczono grafikę korzeni chrzanu, w lewym górnym rogu umieszczono napis: POLSKA, w prawym górnym rogu oznaczenie wartości: A;  -przywieszkę do znaku opłaty pocztowej, na której wymieniono nazwę produktu regionalnego – chrzan nadwarciański po staropolsku, jego rodzaj, wygląd, smak, a także województwo łódzkie, z którego pochodzi produkt oraz datę wpisu na listę produktów tradycyjnych.

W części ilustracyjnej kartki przedstawiono korzenie i liście chrzanu oraz starty chrzan na desce kuchennej. W górnej części kartki umieszczono nazwę emisji ,,Produkty tradycyjne”. Kartka powstała we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które prowadzi listę produktów tradycyjnych: Lista produktów tradycyjnych – Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Link do wskazanego przez Ministerstwo produktu tradycyjnego dla województwa łódzkiego – chrzanu nadwarciańskiego po staropolsku: Chrzan nadwarciański po staropolsku – Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Portal Gov.pl www.gov.pl    Kartkę o wymiarach 148 x 105 mm wydrukowano jednostronnie, techniką offsetową, na kartonie białym, w nakładzie 5000 sztuk. Autor projektu kartki: Poczta Polska S.A.

79. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego 
www.poczta-polska.pl

Poczta Polska aktywnie włącza się w obchody 79. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. 4 sierpnia 2023 r. zaprezentowano kartkę pocztową emisji „Powstańcza Poczta Polowa”. Dodatkowo Spółka udostępniła album, w którym zaprezentowano wybrane sylwetki Pocztowców walczących w Powstaniu Warszawskim. Uroczystość prezentacji waloru filatelistycznego odbyła się w Centrum Edukacyjnym IPN im. Janusza Kurtyki w Warszawie. W części ilustracyjnej kartki pocztowej autorstwa Artura Sikorskiego znajduje się zdjęcie z wizerunkiem listonosza. To czternastoletni Waldemar Taperek ps. „Żbik”, uchwycony w harcerskim mundurku, z biało-czerwoną opaską na prawym rękawie. Autorem fotografii wykonanej 15 sierpnia 1944 roku jest Tadeusz Bukowski ps. „Bończa”. Materiały źródłowe pochodzą ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego.

–  Historia Harcerskiej Poczty Polowej jest ściśle związana z działalnością Poczty Polowej Armii Krajowej. Łączność konspiracyjna w strukturach Państwa Podziemnego należała do najbardziej rozbudowanych wśród okupowanych państw. Młodzi ludzie zaangażowani w jej działalność umożliwiali ludności stolicy komunikowanie się ze sobą, stając się przy tym posłańcami nadziei, niosąc namiastkę normalności. Prezentując folder i kartkę pocztową oddajemy hołd Bohaterom, którzy ryzykowali życie, by łączyć Polaków – zaznaczył Krzysztof Falkowski, prezes Poczty Polskiej.

W uroczystości prezentacji nowej kartki pocztowej udział wziął również Dyrektor Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego dr Jan Tarczyński.

– Upamiętniając działalność Harcerskiej Poczty Polowej w czasie Powstania Warszawskiego trzeba zaznaczyć, iż listonoszami byli bardzo młodzi ludzie. Dla nich udział w tak ważnym społecznie działaniu, jakim było przekazywanie powstańczych przesyłek, było realnym wypełnieniem słów harcerskiej przysięgi służby „Bogu, Polsce i bliźnim”. Z oddaniem i zaangażowaniem przenosili wiadomości narażając życie. W za dużych na ich dziecięce głowy czapkach listonoszy nosili listy często pod gradem niemieckich kul. Doskonałym przykładem tej służby jest 14-letni Jerzy Kasprzak ps. „Albatros”, jeden z listonoszy Harcerskiej Poczty Polowej, wówczas w najmłodszej grupie wiekowej Szarych Szeregów znanej pod kryptonimem „Zawisza”, czy też 16-letni druh Zbigniew Banaś „Banan”, który został zabity przez wroga podczas przenoszenia poczty na Powiślu. Zaangażowanie tych młodych ludzi w służbie powstańczej łączności niech będzie na zawsze przykładem szczególnego oddania Ojczyźnie – powiedział Jan Tarczyński.

Poczta Polska udostępniła również album pn. „Zapomniana Historia Powstańczej Warszawy w Aktach Osobowych Poczty Polskiej”, w których zaprezentowano sylwetki i historie cichych bohaterów, o których nie wspomina się w publikacjach naukowych. Wydawnictwa powstały w oparciu o materiały archiwalne będące w zasobach Poczty Polskiej. Członkowie zarządu Poczty Polskiej złożyli również biało-czerwone wieńce pod tablicą, upamiętniającą Pocztowców Powstania Warszawskiego, znajdującą się w budynku Urzędu Pocztowego Warszawa 1 przy ulicy Świętokrzyskiej 31/33. Podobne upamiętnienie Bohaterów nastąpiło pod ufundowaną przez Pocztę Polską tablicą przy Wilczej 41. Pod tym drugim adresem mieściła się Pasieka, czyli Komenda Główna Szarych Szeregów, w której swoją działalność rozpoczęła poczta polowa.  Spółka po raz kolejny wspiera także ogólnopolską akcję BohaterON – włącz historię!, mającą na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego.

Historia Harcerskiej Poczty Polowej … Przesyłki obsługiwane były nieodpłatnie. Ludność cywilna bardzo często wymieniała otrzymane listy na żywność lub odzież, dostarczane później przez harcerzy najbardziej potrzebującym. Główny Urząd poczty powstańczej mieścił się przy ulicy Świętokrzyskiej 28. Dodatkowo funkcjonowało jeszcze siedem urzędów pocztowych w różnych częściach stolicy: przy ulicy Szpitalnej 3, Wilczej 41, Placu Napoleona (dzisiejszy Plac Powstańców Warszawy), Złotej, Okólnik, Czerniakowskiej oraz Tynieckiej 26. Równolegle z Harcerską Pocztą Polową powstawała Poczta Polowa Armii Krajowej, którą kierował mający za sobą długoletni staż jako pocztowiec i łącznościowiec, mjr Maksymilian Broszkiewicz ps. „Embicz”. 30 sierpnia 1944 roku na mocy rozkazu pułkownika Antoniego Chruściela ps. „Monter”, harcerska służba łącznościowa została formalnie włączona w struktury Poczty Polowej AK. Mimo braku dokładnych danych dotyczących wysiłku poczty polowej przyjmuje się, że pocztowcy przenieśli w czasie powstania warszawskiego 200 000 przesyłek. Według tych szacunków służba pocztowa roznosiła dziennie około 6000 listów.

Poprzednie emisje dotyczące Powstania Warszawskiego … Poczta Polska podejmuje szereg inicjatyw mających na celu upamiętnienie wydarzeń z sierpnia 1944 roku oraz bohaterstwa samych walczących. W ostatnich latach wydano dwa albumy o Pocztowcach walczących w Powstaniu Warszawskim, a materiały historyczne wykorzystane do ich stworzenia pochodziły z archiwum Spółki. W wydawnictwach przedstawiono biogramy 52 osób razem z ich fotografiami i odnalezionymi dokumentami.

Dodatkowo w ramach emisji: „70. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego” i „75. rocznica Powstania Warszawskiego” zostały wprowadzone do obiegu dwa znaczki pocztowe. Dodatkowo warto zauważyć, że bohaterką znaczka pocztowego emisji „80. rocznica powstania AK” była Iwona Krugłowska, ps. „Iwa”, przedwojenna pracownica Poczty Głównej w Warszawie i żołnierz Armii Krajowej. Odpowiadała m.in. za zarządzanie finansowymi przepływami w AK. Ponadto, w 2021 roku ukazały się kartki pocztowe emisji: „125. rocznica urodzin Henryka Glassa „Chudego Wilka”, „Tobie Polsko!” oraz „Bohaterowie Szarych Szeregów”.

Generał Józef Haller (1873-1960)
www.poczta-polska.pl

W dniu 13 sierpnia 2023 r. został wprowadzony do obiegu znaczek pocztowy o wartości 0,60 zł emisji “Generał Józef Haller (1873-1960)”. Na znaczku przedstawiono podobiznę generała Józefa Hallera, na podstawie obrazu malarstwa Romana Kaweckiego pochodzącego ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego. Współpraca merytoryczna przy emisji prowadzona była z Centralną Biblioteką Wojskową oraz z Muzeum Wojska Polskiego. Znaczek wydrukowano techniką rotograwiurową, na papierze fluorescencyjnym, format znaczka: 25,5 x 31,25 mm , w nakładzie 2 000.000 szt. Arkusz sprzedażny zawiera 100 szt. znaczków. Z tej okazji została wydana również koperta FDC. Autor projektu: Poczta Polska S.A.

Poczta Polska to firma, która od blisko pięciu wieków nierozerwalnie związana jest z losami naszej Ojczyzny. Spółka przez swoje emisje filatelistyczne przypomina o narodowych bohaterach i istotnych wydarzeniach naszej historii. 13 sierpnia br. Spółka wprowadziła do obiegu znaczek emisji „Generał Józef Haller (1873–1960)” upamiętniający jednego z „Ojców Niepodległości”, utrwalając w pamięci współczesnych Polaków wiedzę o poświęceniu i heroizmie bohaterów walczących za naszą Ojczyznę.

Józef Haller urodził się 13 sierpnia 1873 r. w Jurczycach pod Krakowem. Do 1907 r. był oficerem armii austro-węgierskiej. Podczas I wojny światowej dowodził II Brygadą Legionów Polskich, z którą w 1918 r. pod Rarańczą przebił się przez front niemiecki i stanął na czele II Korpusu Polskiego na Ukrainie. Po klęsce Korpusu w walkach z Niemcami przedostał się do Francji i z nominacji francuskiej otrzymał z rąk Komitetu Narodowego Polskiego naczelne dowództwo Armii Polskiej (zwaną „Błękitną”). W kwietniu 1919 r. przybył z nią do Polski.  W lutym 1920 r., jako dowódca Frontu Pomorskiego zajmował dla Polski Pomorze, dokonując w Pucku symbolicznych zaślubin Polski z morzem. Podczas bitwy warszawskiej 1920 r. stanął na czele Armii Ochotniczej. W II Rzeczypospolitej był m.in. posłem na sejm, przewodniczącym ZHP i prezesem PCK. We wrześniu 1939 r. znalazł się we Francji. W latach 1940–1943 był ministrem oświaty w Rządzie Polskim na Uchodźstwie. Zmarł w Londynie 4 czerwca 1960 r.

Polskie Madonny 
www.poczta-polska.pl

W dniu 14 sierpnia 2023 roku zostały wprowadzone do obiegu dwa znaczki pocztowe o wartości 4,80 zł każdy emisji “Polskie Madonny”. Na znaczkach przedstawiono następujące obrazy:  1. Matki Bożej Mrzygłodzkiej, znajdujący się w Sanktuarium Matki Bożej Mrzygłodzkiej w Myszkowie  2. Matki Bożej Pocieszenia, znajdujący się w Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Nowym Sączu. Znaczki wydrukowano techniką rotograwiurową, na papierze fluorescencyjnym, w formacie 40,5 x 54 mm, w nakładzie 117 000 sztuk każdego. Arkusz sprzedażny zawiera 9 sztuk znaczków. Autor projektu: Paweł Myszka. Walory wprowadzono do obiegu 14 sierpnia br. wraz z kopertami pierwszego dnia obiegu oraz datownikami okolicznościowymi stosowanymi w UP Nowy Sącz 1 i UP Myszków 1.

Uroczystej prezentacji walorów dokonano w Myszkowie, na Placu Kalwarii Jurajskiej, w obecności m.in. europoseł Jadwigi Wiśniewskiej i Wiesława Włodka- wiceprezesa Poczty Polskiej. Poczta Polska wydaje kolejną edycję serii wydawniczej „Polskie Madonny”. W ramach tej serii prezentowane są wizerunki Matki Bożej z różnych miast. Znaczki z bieżącej emisji przedstawiają Matkę Bożą Mrzygłodzką oraz Matkę Bożą Pocieszenia, nazywaną Panią Sądecką.

Znaczek z wizerunkiem Matki Bożej Mrzygłodzkiej … Przedstawiony na jednym ze znaczków obraz Matki Bożej Mrzygłodzkiej powstał w 1804 r. i zastąpił wcześniej otoczony kultem obraz Matki Boskiej Różańcowej, zniszczony prawdopodobnie w czasie pożaru. Autorem dzieła był artysta malarz o nazwisku Ciszewski. Na obrazie przedstawiona została Matka Boża z Dzieciątkiem Jezus na lewej ręce. Na postaci Matki Bożej i Dzieciątka Jezus nałożono sukienkę i korony pochodzące z obrazu Matki Bożej Różańcowej. Dla mieszkańców okolicznych miejscowości Matka Boża Mrzygłodzka stanowiła szczególną pomoc i oparcie w momentach nieszczęść. Za otrzymane łaski, wyrazem podziękowań są liczne wota, które zdobią barokowo-rokokowe wnętrze kościoła. Na kopercie FDC znajduje się fotografia ołtarza głównego Sanktuarium Matki Bożej Mrzygłodzkiej w Myszkowie, zaś na datowniku okolicznościowym grafika obłoku.

– Sanktuarium NMP Mrzygłodzkiej, będące centrum kultu Matki Bożej Różańcowej, zajmuje szczególne miejsce w sercach Mrzygłodzian i Pielgrzymów. W 2023 roku obchodzimy także 650-lecie Parafii. Dlatego tym bardziej cieszę się, że w Jubileuszowym Roku, Mrzygłodzka Madonna znalazła należne miejsce w polskiej filatelistyce. Jestem przekonana, że znaczek z Jej wizerunkiem jest godną formą upamiętnienia Jubileuszu 650-lecia Parafii, jak i symboliczną formą podziękowania dla Księży, Parafian, Pielgrzymów za troskę, jaką otaczają Sanktuarium – powiedziała Jadwiga Wiśniewska, poseł do Parlamentu Europejskiego.

Obraz został przeniesiony z kaplicy Patronów Polski (św. Wojciecha, św. Stanisława i Matki Bożej Królowej Polski) do ołtarza głównego. Malowidło zachowało się w centralnym miejscu kościoła aż dziś. Okoliczna ludność nazwała je obrazem Matki Bożej Mrzygłodzkiej. Koronacja obrazu odbyła się w 1996 roku i dokonał jej legat papieski kardynał Adam Majda z Detroit.

Znaczek z wizerunkiem Matki Bożej Pocieszenia … Na drugim znaczku emisji „Polskie Madonny” umieszczono wizerunek Matki Bożej Pocieszenia wraz z Dzieciątkiem Jezus. Szczególną uwagę na obrazie skupia twarz Matki Bożej – jej wyraziste, pełne miłości oczy, a także odsłonięte prawe ucho. Obraz Madonny znajduje się w Kościele pw. Świętego Ducha będącym Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia – Pani Sądeckiej w Nowym Sączu, który należy do ojców jezuitów. Obraz prezentowany jest na neogotyckim ołtarzu głównym z 1890 r. i należy do najpiękniejszych wizerunków maryjnych w kraju. Namalował go nieznany artysta na desce lipowej w XVI w., prawdopodobnie w pracowni krakowskiej lub nowosądeckiej, w stylu gotycko-renesansowym.

W 1963 r. wizerunek koronował Prymas Tysiąclecia kardynał Stefan Wyszyński. Przy koronacji asystował, wówczas jeszcze biskup, Karol Wojtyła. Do czasu pielgrzymki Jana Pawła II do Starego Sącza w 1999 r. było to największe zgromadzenie publiczne na Sądecczyźnie. Uroczystość dała impuls dla rozszerzenia kultu Matki Bożej Pocieszenia. Na kopercie FDC znajduje się fotografia ołtarza głównego z Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia, zaś na datowniku okolicznościowym grafika obłoku.

300-lecie koronacji obrazu Matki Bożej Kodeńskiej
www.poczta-polska.pl

W dniu 15 sierpnia 2023 r. został wprowadzony do obiegu znaczek pocztowy o wartości 4,60 zł emisji “300-lecie koronacji obrazu Matki Bożej Kodeńskiej”.  Na znaczku przedstawiono wizerunek obrazu Matki Bożej Kodeńskiej, a na kopercie FDC panoramiczny widok sanktuarium MB Kodeńskiej wraz z bazyliką oraz logotyp obchodów jubileuszu koronacji obrazu. Na datowniku umieszczono graficzny obraz koron papieskich. Znaczek wydrukowano techniką rotograwiurą, na papierze fluorescencyjnym, w formacie znaczka 40,5 x 54 mm, w nakładzie 126.000 sztuk. Arkusz sprzedażny zawiera 35 znaczków. Autorka projektu znaczka: Agnieszka Sancewicz.

W 2023 roku obchodzona jest 300. rocznica papieskiej koronacji obrazu Matki Bożej Kodeńskiej. Z tej okazji Poczta Polska wprowadziła do obiegu okolicznościowy znaczek wraz z kopertą FDC i datownikiem. Emisji „300-lecie koronacji obrazu Matki Bożej Kodeńskiej” towarzyszy również wydanie kartki pocztowej. Na znaczku pocztowym przedstawiono wizerunek Matki Bożej Kodeńskiej. Znajduje się on również w części ilustracyjnej kartki pocztowej. Na kopercie pierwszego dnia obiegu umieszczona została fotografia Sanktuarium Matki Bożej Kodeńskiej.

– Ważnym elementem misji Poczty Polskiej jest budowanie poczucia wspólnotowości i integrowanie Polaków wokół ważnych dla dziejów Ojczyzny wydarzeń i symboli. Wprowadzenie tej unikatowej emisji filatelistycznej, to nasza forma upamiętnienia Jubileuszu o wyjątkowym znaczeniu dla naszej wiary i kultury, szczególnie dla lokalnej społeczności. Te wyjątkowe wydawnictwa odzwierciedlają piękno i głębokie znaczenie Obrazu Matki Bożej Kodeńskiej dla mieszkańców nie tylko miasta czy całego regionu, ale także wielu Polaków – napisał Krzysztof Falkowski, prezes Poczty Polskiej w liście do uczestników obchodów 300-lecia Koronacji Obrazu Matki Bożej Kodeńskiej.

Kodeń leży w północnej części Polesia Lubelskiego, w historycznej dzielnicy Podlasia. Rodowe tereny Sapiehów linii kodeńskiej, do której należą m.in. kard. Adam Sapieha czy królowa Belgów, Matylda – rozciągały się niegdyś po obu brzegach granicznej rzeki Bug. Dziś w tym miejscu znajduje się sanktuarium Matki Bożej Kodeńskiej – Królowej Podlasia. Za oficjalną datę pojawienia się w Kodniu wizerunku Madonny Gregoriańskiej, zwanej też Guadalupeńską podaje się 1631 rok. Uroczystości koronacyjne obrazu odbyły się w Kodniu 15 sierpnia 1723 roku. Była to trzecia taka koronacja w historii Polski, a druga w obecnych granicach kraju.

W konsekwencji Powstania Styczniowego w 1865 roku władze carskie przejęły niektóre świątynie katolickie i dokonały grabieży ich wyposażenia. Obraz Matki Bożej Kodeńskiej trafił wówczas na Jasną Górę, na którą odbywały się liczne pielgrzymki podlaskiej ludności. W 1927 roku wizerunek Królowej Podlasia wrócił do miasta. Po drodze wystawiony był na Zamku Królewskim w Warszawie, gdzie przed Matką Bożą Kodeńską biret kardynalski otrzymał Abp. August Hlond. W Kodniu, wraz z wielotysięcznym tłumem obraz powitał kard. Adam Sapieha, a opiekę nad sanktuarium powierzono Misjonarzom Oblatom Maryi Niepokalanej. Dzisiejsze sanktuarium w Kodniu to nie tylko bazylika z cudownym obrazem, ale również rozległy teren kalwarii rozciągający się w okolicach zamku Sapiehów.

600-lecie nadania Łodzi praw miejskich 
www.nbp.pl

Narodowy Bank Polski jest centralnym bankiem państwa odpowiadającym za politykę pieniężną i stabilność cen. Jego funkcje określa Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej i ustawa o NBP. NBP ma wyłączne prawo emisji pieniądza. Jako bank centralny nie prowadzi rachunków bankowych obywateli, nie przyjmuje od nich lokat, nie udziela kredytów. Prowadzi natomiast obsługę budżetu państwa, a także podmiotów sektora finansów publicznych. Gromadzi rezerwy walutowe państwa i zarządza nimi. Pełni funkcję banku banków, tworząc warunki do działania systemu bankowego. Jest również jednym z najważniejszych ośrodków naukowo-analitycznych w dziedzinie ekonomii i rynków finansowych.

Emisja wartości kolekcjonerskich stanowi okazję do upamiętniania ważnych historycznych rocznic i postaci oraz do rozwijania zainteresowań polską kulturą, nauką i tradycją. 25 lipca 2023 roku Narodowy Bank Polski wprowadził do obiegu srebrną monetę o nominale 10 zł „600-lecie nadania Łodzi praw miejskich”.

Nominał:  10 zł … metal: Ag 925/1000;  stempel: lustrzany;  średnica: 32,00 mm;  masa: 14,14 g;  brzeg (bok): gładki;  nakład: do 10 000 szt.;  Projektant: Dominika Karpińska-Kopiec;  Emitent: NBP;  Na zlecenie NBP monety wyprodukowała Mennica Polska SA.

Na awersie monety na pierwszym planie widnieje południowa elewacja fabryki Ludwika Geyera (tzw. Biała Fabryka), obecnie siedziba Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. W tle odwzorowano sylwety kościoła pw. Zesłania Ducha Świętego oraz łódzkiego ratusza. Na rewersie znajduje się napis 600-LECIE NADANIA ŁODZI PRAW MIEJSKICH. Obok umieszczono podobiznę króla Władysława Jagiełły według rysunku Jana Matejki oraz wizerunek powstałej w 1577 r. pieczęci z herbem miasta.

Łódź uzyskała prawa miejskie w XV wieku, kiedy król Polski Władysław Jagiełło 29 lipca 1423 r. zezwolił na założenie miasta i dokonał lokacji na prawie magdeburskim, nazywanym także niemieckim. Dokument lokacyjny został wystawiony w Przedborzu. W ten sposób władca uczynił zadość prośbie biskupa włocławskiego Jana Pelli, właściciela dóbr, na terenie których znajdowała się wieś o nazwie Łodzia. Pod względem prawnym wzorem dla Łodzi miała być Łęczyca, wówczas stolica województwa łęczyckiego. Ustrój sądowy miasta został określony przez przywilej królewski. Mieszkańcy zostali wyłączeni spod jurysdykcji urzędników królewskich i odtąd odpowiadali jedynie przed wójtem, a ten przed biskupem, który był właścicielem miasta. W dokumencie lokacyjnym monarcha ustanowił także podwaliny gospodarczej egzystencji Łodzi. Zezwolił na organizowanie targów w każdą środę i dwóch jarmarków w roku. Pierwszy odbywał się nazajutrz po Bożym Ciele, a drugi następnego dnia po święcie Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, czyli 16 sierpnia. Nie bez znaczenia było nadanie mieszczanom terenów, które mogły być wykorzystane na cele rolnicze. Obejmowały one 20 łanów, czyli około 470 ha gruntów.

Oryginalny dokument Władysława Jagiełły nie zachował się. Znana z późniejszych odpisów lokacja królewska nie przyczyniła się do przekształcenia Łodzi w prężny ośrodek miejski. Łódź pozostała niewielkim miasteczkiem rolniczym. Dopiero decyzje podjęte w latach 20. XIX w. przez władze Królestwa Polskiego doprowadziły do napływu nowych osadników i przekształcenia miasta w centrum przemysłu włókienniczego. Informacja: dr Maciej Janik.

600th Anniversary of granting municipal rights to Łódź
www.nbp.pl

Narodowy Bank Polski is the central bank of the State, responsible for its monetary policy and price stability. The Bank’s functions are described in the Constitution of the Republic of Poland and the Act on NBP. NBP holds the exclusive right to issue the currency of the Republic of Poland. As the central bank, it does not provide accounts for the general public, accept deposits from or extend loans to individuals. It acts as a banker to the State budget and public sector entities. NBP also holds and manages the foreign exchange reserves of the State. Finally, it functions as a banker to banks, creating conditions for the operation of the Polish banking system. Narodowy Bank Polski is one of the most important research and analytical centres in the fields of economics and financial markets.

Issuing collector items is an occasion to commemorate important historic figures and anniversaries, as well as to develop the interest of the public in Polish culture, science and tradition. On 25 July 2023, Narodowy Bank Polski issued into circulation a silver coin “600th Anniversary of Granting Municipal Rights to Łódź”, with a face value of 10 złoty.

Face value: 10 zł … Metal: Ag 925/1000;  Finish: proof;  Diameter: 32.00 mm;  Weight: 14.14 g;  Edge (side): plain;  Mintage: up to 10,000 pcs;  Designer: Dominika Karpińska-Kopiec;  Issuer: NBP; The coins, commissioned by NBP, were struck by Mennica Polska SA.

The obverse of the coin shows in the foreground the southern façade of Ludwik Geyer’s factory (the so-called White Factory), currently the seat of the Central Museum of Textiles in Łódź. In the background, the silhouettes of the Church of the Holy Spirit and the Łódź Town Hall are depicted. The reverse bears the inscription 600-LECIE NADANIA ŁODZI PRAW MIEJSKICH (600th Anniversary of Granting Municipal Rights to Łódź). Next to it there is an effigy of King Ladislas Jagiello based on a drawing by Jan Matejko and an image of the 1577 seal with the coat of arms of Łódź.

Łódź was granted municipal rights in the 15th century, when on 29 July 1423 the king of Poland Ladislas Jagiello authorised the foundation of the city and granted it a charter of incorporation based on the Magdeburg law, also known as the German law. The charter was issued in Przedbórz. In this way, the ruler complied with the request of the Bishop of Włocławek, Jan Pella, the owner of the estate in which the village of Łodzia was located. In legal terms, Łódź was to be modelled on Łęczyca, then the capital of the Łęczyca Voivodeship. The court system of the town was determined by a royal charter. The inhabitants were excluded from the jurisdiction of royal officials and from then on they were responsible only to the mayor, and the latter to the bishop who owned the city. In the charter, the monarch also established the foundations for the economic existence of Łódź. Markets every Wednesday and two fairs a year were allowed.

The first took place the day after Corpus Christi, and the second on 16 August, the day after the feast of the Assumption of the Blessed Virgin Mary. Not without significance was that the townspeople were given areas of land that could be used for agricultural purposes. They amounted to 20 lans, i.e. about 470 hectares of land. The original document of Ladislas Jagiello has not survived. The royal charter known from later copies did not contribute to the transformation of Łódź into a thriving urban centre. Łódź remained a small agricultural town. Only decisions made in the 1820s by the authorities of the Kingdom of Poland led to an influx of new settlers and the transformation of the city into a centre of the textile industry. Info: Maciej Janik, PhD.

Sowiecka agresja na Polskę – 17 IX 1939 r.
www.nbp.pl

Narodowy Bank Polski jest centralnym bankiem państwa odpowiadającym za politykę pieniężną i stabilność cen. Jego funkcje określa Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej i ustawa o NBP. NBP ma wyłączne prawo emisji pieniądza. Jako bank centralny nie prowadzi rachunków bankowych obywateli, nie przyjmuje od nich lokat, nie udziela kredytów. Prowadzi natomiast obsługę budżetu państwa, a także podmiotów sektora finansów publicznych. Gromadzi rezerwy walutowe państwa i zarządza nimi. Pełni funkcję banku banków, tworząc warunki do działania systemu bankowego. Jest również jednym z najważniejszych ośrodków naukowo-analitycznych w dziedzinie ekonomii i rynków finansowych. Emisja wartości kolekcjonerskich stanowi okazję do upamiętniania ważnych historycznych rocznic i postaci oraz do rozwijania zainteresowań polską kulturą, nauką i tradycją. 5 września 2023 roku Narodowy Bank Polski wprowadził do obiegu srebrną monetę o nominale 20 zł „Sowiecka agresja na Polskę – 17 IX 1939 r.”.

Nominał: 20 zł … metal: Ag 925/1000;  stempel: zwykły, oksyda;  średnica: 38,61 mm; masa: 28,28 g;  brzeg (bok): napis „Sowiecka agresja na Polskę – 17 IX 1939 r.”; nakład: do 12 000 szt.;  Projektant: Robert Kotowicz wg projektu medalu Józefa Gosławskiego;  Emitent: NBP;  Na zlecenie NBP monety wyprodukowała Mennica Polska SA.

Dowództwo Wojska Polskiego, przygotowując plan na wypadek wojny z Niemcami, zakładało neutralność ZSSR, toteż pozostawione przy granicy sowieckiej siły były symboliczne. Niesprowokowana sowiecka agresja nie spotkała się więc z zorganizowanym oporem. Formacje Korpusu Ochrony Pogranicza podjęły jednak walkę. Bohaterski opór nielicznych strażnic na pograniczu opóźnił działania agresora. Do historii chwały oręża polskiego przeszła obrona Grodna, jak również walki kawalerii pod Skidlem i pod Kodziowcami, gdzie sukces bojowy odniósł 101. pułk ułanów pod dowództwem mjr. Stanisława Żukowskiego. Dowódca KOP gen. Wilhelm Orlik-Rückemann na czele Grupy KOP przez dwa tygodnie skutecznie ścierał się z Sowietami, m.in. w okolicach Sarn, w bitwie o Ratno, Szack i pod Wytycznem. Z kolei 3. Pułk Piechoty KOP płk. Zdzisława Zajączkowskiego stoczył bój w rejonie miejscowości Borowicze, Nawóz i Janówka na Polesiu. Nowogródzka Brygada Kawalerii walczyła w okolicy Woli Sudkowskiej i Władypola. Również wojska pod dowództwem gen. Franciszka Kleeberga odniosły zwycięstwa pod Jabłoniem i Milanowem. Na północno-wschodnich terenach gen. Józef Olszyna-Wilczyński starał się zorganizować opór przed Armią Czerwoną. Sytuację utrudniały akty dywersyjne dokonywane przez mniejszości narodowe, których zorganizowane grupy atakowały oddziały Wojska Polskiego i dopuszczały się mordów na pojedynczych lub nielicznych grupach polskich żołnierzy oraz na przedstawicielach administracji państwowej i ich rodzinach.

W obronie granicy państwa oprócz wojska brała także udział ludność cywilna, szczególnie harcerze i młodzież szkolna. Ich wsparcie świadczyło o imperatywie obrony polskości na Kresach wschodnich. Sowiecka agresja była ciosem w plecy dla Wojska Polskiego, toczącego krwawe zmagania z Niemcami. Przekreślała szanse kontynuowania oporu na tzw. przedmościu rumuńskim. 17 września o godz. 22.00, po kilkugodzinnych walkach na pograniczu polsko-sowieckim, została ogłoszona dyrektywa Naczelnego Wodza marsz. Edwarda Śmigłego-Rydza, zaczynająca się słowami: „Sowiety wkroczyły. Nakazuję ogólne wycofanie na Rumunię i Węgry najkrótszymi drogami. Z bolszewikami nie walczyć, chyba w razie natarcia z ich strony albo próby rozbrojenia oddziałów”. Decyzja była podyktowana zamiarem zapobieżenia walkom, które nie miały cienia szans na zwycięstwo. Naczelną ideą było zachowanie własnych sił, by móc kontynuować wojnę u boku sojuszniczej Francji i Wielkiej Brytanii. Rozpoczęte sowiecką agresją 17 września 1939 r. represjonowanie narodu polskiego trwało aż do 1989 r. Informacja: prof. Wiesław Wysocki.

Autorem medalu „Rok 1939”, z którego pochodzą wizerunki wykorzystane w projekcie monety, jest znany rzeźbiarz Józef Gosławski (1908–1963). Kompozycja na rewersie symbolicznie przedstawia wydarzenia z 17 września 1939 r. – polskiemu żołnierzowi walczącemu z niemieckim najeźdźcą wbija nóż w plecy czerwonoarmista. Napis na awersie głosi: „WE WRZEŚNIU 1939 NAPADNIĘCI PRZEZ ARMIE NIEMIECKĄ I BOLSZEWICKĄ – MY POLACY – OFIARĄ KRWI BRONILIŚMY WOLNOŚCI LUDÓW, HONORU I RELIGII”. Projekt powstał z głębokiej wewnętrznej potrzeby twórcy – w ten sposób skomentował on tragiczny moment historyczny, którego był świadkiem. Artysta nie mógł za życia eksponować swojego dzieła, zalał gipsem złożone razem obydwie strony medalu i przechowywał je w tej formie. Dopiero w 2009 r. rodzina zdecydowała się na upublicznienie medalu. Informacja: dr Maria Anna Rudzka.

Soviet Aggression against Poland – 17 September 1939
www.nbp.pl

Narodowy Bank Polski is the central bank of the State, responsible for its monetary policy and price stability. The Bank’s functions are described in the Constitution of the Republic of Poland and the Act on NBP. NBP holds the exclusive right to issue the currency of the Republic of Poland. As the central bank, it does not provide accounts for the general public, accept deposits from or extend loans to individuals. It acts as a banker to the State budget and public sector entities. NBP also holds and manages the foreign exchange reserves of the State. Finally, it functions as a banker to banks, creating conditions for the operation of the Polish banking system. Narodowy Bank Polski is one of the most important research and analytical centres in the fields of economics and financial markets.

Issuing collector items is an occasion to commemorate important historic figures and anniversaries, as well as to develop the interest of the public in Polish culture, science and tradition. On 5 September 2023, Narodowy Bank Polski issued into circulation a silver coin “Soviet Aggression against Poland – 17 September 1939”, with a face value of 20 złoty.

Face value: 20 zł … Metal: Ag 925/1000;  Finish: standard, oxidized;  Diameter: 38.61 mm;  Weight: 28.28 g;  Edge (side): inscription “Sowiecka agresja na Polskę – 17 IX 1939 r.” [Soviet Aggression against Poland – 17 September 1939];  Mintage: up to 12,000 pcs;  Designer: Robert Kotowicz on the basis of the medal designed by Józef Gosławski;  Issuer: NBP;  The coins, commissioned by NBP, were struck by Mennica Polska SA.

In its plan of war against Germany, the Command of the Polish Armed Forces assumed the neutrality of the USSR, thus only token forces were left near the Polish-Soviet border. Therefore, the unprovoked Soviet aggression did not meet organized resistance. Nevertheless, the troops of the Border Protection Corps (BPC) took up the fight. The heroic resistance of the few border outposts delayed the actions of the aggressor. The defence of Grodno went down in the annals of Polish military history, as did cavalry engagements near Skidel and Kodziowce, where the positions were gallantly defended by the 101st Uhlan Regiment under Major Stanisław Żukowski. For two weeks the Commander of the Border Protection Corps, General Wilhelm Orlik-Rückemann, led the BPC battle group in hard-fought battles and skirmishes against the Soviets near Sarny, at Ratno, Szack and Wytyczne. In turn, the 3rd Infantry Regiment of the BPC under Colonel Zdzisław Zajączkowski went into battle at Borowicze, Nawóz and Janówka in the Polesie region. The Nowogródek Cavalry Brigade fought near Wola Sudkowska and Władypole. Also troops commanded by General Franciszek Kleeberg won victories at Jabłoń and Milanów.

In north-eastern regions, General Józef Olszyna-Wilczyński tried to mount organized resistance against the Red Army. The situation was exacerbated by sabotage groups formed by national minorities, which attacked units of the Polish Army and killed isolated soldiers or small groups of soldiers as well as members of state administration and their families. The defence of the Polish state against this incursion involved not only the Polish army but also civilians, in particular scouts and students. Their participation was a testimony to the imperative of defence of the Polish character of Eastern Borderlands. The Soviet aggression was a mortal blow to the Polish Army already engaged in a bloody struggle against the Germans. It ruled out the possibility of continued resistance on the so-called Romanian bridgehead. On 17 September at 10 pm, following several hours of hostilities on the Polish- -Soviet border, the Polish commander-in-chief, Marshal Edward Rydz-Śmigły issued a directive opening with the words: “The Soviets have entered. I order a general withdrawal to Romania and Hungary by the shortest routes. Do not fight the Bolsheviks, except in case of an attack from their side or an attempt to disarm the troops.” The decision was motivated by the intention to prevent fighting with no hope of victory. The main goal was to preserve own forces in order to continue the war at the side of the French and British allies. The repression of the Polish nation which started with the Soviet aggression on 17 September 1939 continued until 1989. Info: Prof. Wiesław Wysocki.

The “Year 1939” medal, which is the source of images for the coin design, was authored by a renowned sculptor Józef Gosławski (1908–1963). The scene on the obverse is a symbolic representation of the events of 17 September 1939 – a Polish soldier fighting the German aggressor is stabbed in the back by a Red Army soldier. The inscription on the obverse says: “WE WRZEŚNIU 1939 NAPADNIĘCI PRZEZ ARMIE NIEMIECKĄ I BOLSZEWICKĄ – MY POLACY – OFIARĄ KRWI BRONILIŚMY WOLNOŚCI LUDÓW, HONORU I RELIGII [IN SEPTEMBER 1939, ATTACKED BY THE GERMAN AND THE BOLSHEVIK ARMIES, WE THE POLES, PAID IN BLOOD TO DEFEND THE FREEDOM OF PEOPLES, HONOUR AND RELIGION]”. The design came from a deep urge to comment on the tragic historical moment on part of the artist who witnessed those events. The sculptor could not exhibit his work in his life time; he thus put together both sides of the medal, encased them in plaster and stored them in this form. It was not until 2009 that his family decided to make the work public. Info: Maria Anna Rudzka, PhD.

Denys Arcand:
Permanent™ domestic rate stamps 
www.canadapost.ca

Celebrate the life and career of screenwriter-director Denys Arcand – one of Quebec’s and Canada’s most internationally acclaimed filmmakers – with this booklet of 6 Permanent™ domestic rate stamps. Denys Arcand, the celebrated Canadian filmmaker, is honoured with this special stamp release. Arcand has written and directed over two dozen films, TV shows, and documentaries. Known for his intellectual curiosity and passion for art, politics, and life, Arcand’s movies have made a profound mark on the Canadian entertainment industry. This stamp pays tribute to his influence and achievements.

About Denys Arcand … Denys Arcand was born on June 25, 1941, in Québec and raised in Deschambault, Quebec. Exposed to the arts from an early age, he was educated at a Jesuit school and studied history at the Université de Montréal, where he wrote for the magazine Parti pris. Arcand’s passion for film and theatre led him to co-write and co-direct his first film, Seul ou avec d’autres (1962), while attending university.

Joining the National Film Board of Canada (NFB) in 1963, Arcand worked as a documentary maker until 1965 and later pursued a freelance career until 1982. He initially focused on short documentaries, exploring cultural, religious, and historical themes. His feature-length documentary, On est au coton(1970), focused on Quebec’s textile industry and was released after a six-year delay due to its controversial nature. Québec : Duplessis et après… (1972), his second feature-length film, examined Quebec premier Maurice Duplessis and rising nationalism.

Transitioning to fiction films, Arcand directed works such as La maudite galette (1972), Réjeanne Padovani (1973), and Gina (1975), each of which offered distinctive views of Quebec society. He also ventured into television, writing for Radio-Canada’s mini-series Duplessis (1978) and directing episodes of Empire, Inc. (1983).

Arcand’s films received numerous awards. Both Le déclin de l’empire américain (1986) and Jésus de Montréal (1989) won multiple Genie Awards, as well as the Golden Reel Award – the former taking home the International Film Critics Award at the Festival de Cannes and the latter, the festival’s Prix du Jury.

Les invasions barbares (2003), a sequel to Le déclin de l’empire américain, won Best Foreign Language Film at the Academy Awards (the first for Quebec and Canada), and numerous other international accolades, including Cannes, Genie and César awards. Arcand also directed the English-language films Love and Human Remains (1993) and Stardom (2000). His most recent works include the comedic thriller La chute de l’empire américain (2018) and Testament, which is scheduled for release in 2023.

Denys Arcand has received many awards and accolades over his career, including the Governor General’s Performing Arts Award for Lifetime Artistic Achievement (Film). He has been inducted into the Order of Canada, Canada’s Walk of Fame, the Ordre national du Québec, the Ordre des Arts et des Lettres du Québec, and the Ordre des Arts et des Lettres, France.

About the design … The stamp, designed by Paprika, features a black-and-white photograph taken by Bertrand Carrière of Denys Arcand behind the camera during the filming of Le déclin de l’empire américain in 1985. The photograph represents Arcand’s contributions as a filmmaker to the world of cinema. Stamp Designer: Paprika; Quantity Produced:  130,000; Stamp Value:  Permanent™ domestic rate; Issue Date:  June 28, 2023.

Denys Arcand: Official First Day Cover …  Celebrate the life and career of screenwriter-director Denys Arcand – one of Quebec’s and Canada’s most internationally acclaimed filmmakers – with this Official First Day Cover. The cancel location for this issue is Deschambault, Quebec, where Arcand spent his childhood.

The Official First Day Cover features the Denys Arcand stamp and a cancel mark of a director’s chair, set against a black-and-white photographic portrait of him. On the back is a photo at him holding two statuettes at the Genie Awards in 1990. Cancellation Site:  Deschambault QC; Stamp Designer: Paprika; Stamp Value:  Permanent™ domestic rate; Quantity Produced 7,000 Issue Date June 28, 2023.

2023 … Commemorative Collector Keepsake Card –
National Indigenous Peoples Day 
www.mint.ca     www.canadapost.ca

Keepsake Card … In celebration of National Indigenous Peoples Day, the 2023 commemorative $2 circulation coin combines the art of Megan Currie, English River First Nation, Myrna Pokiak (Agnaviak), Inuvialuit Settlement Region and Jennine Krauchi, Red River Métis.. Their joint creation stunningly combines their expressions of First Nations, Inuit, and Métis cultures, art and traditions and is an open invitation to celebrate National Indigenous Peoples Day. You’ll find two of these commemorative $2 circulation coins — one with colour and one without — inside each Commemorative Collector Keepsake Card, where the coins appear alongside the artists’ words about their art and personal connection to National Indigenous Peoples Day.

DID YOU KNOW? …  *** The National Indigenous Peoples Day commemorative $2 circulation coin is the first circulation piece to feature a reverse design by three individual artists. Taking a cooperative approach, the three artists – Megan Currie, English River First Nation, Myrna Pokiak (Agnaviak), Inuvialuit Settlement Region and Jennine Krauchi, Red River Métis – actively developed the design together, weaving together their individual expressions to form a powerful ode to First Nations, Inuit, and Métis  cultures and heritages.

The $2 coin’s reverse features a collection of visual elements on the inner core and outer ring, where they form expressions of Indigenous identities and cultures, as designed by Megan Currie, English River First Nation, Myrna Pokiak (Agnaviak), Inuvialuit Settlement Region and Jennine Krauchi, Red River Métis. The obverse features the effigy of Queen Elizabeth II by Susanna Blunt. The obverse also bears a special marking that includes four pearls symbolizing the four effigies that have graced Canadian coins and the double date of her reign.

The rich expressions of cultures,  traditions, and heritages that make up the design are drawn from a variety of inspirational sources, each unique to the artist. The artists have each shared their sources of inspiration, their connection to National Indigenous Peoples Day, and their objective for the design:

The seven phases of Grandmother Moon, represents our past, present and future. The central flower contains a figure raising a child, honouring our children. The forget-me-not flowers’ five petals hold space for: our peoples’ genocide, Missing and Murdered Indigenous Women and Girls, Residential Day and Boarding Schools, Sixties Scoop survivors, and our veterans. The outside flowers contain a rising sun, signifying a new day. The four berries remind us to honour and thank Mother Earth for her gifts of medicine and food. The butterflies symbolize transformation, metamorphosis and balance, a reminder that we need to live a balanced life.

Megan Currie (English River First Nation) – Artist and Creative Director of X-ing Design …  One of my favourite days of the year is June 21ˢᵗ, which is a day to celebrate Indigenous peoples under the 24-hour sun. It is a day of celebration for Dene, Métis and Inuit who can drum and dance freely, laugh amongst family, friends, and strangers, enjoy traditional foods from the land, sea and sky, while feeling proud, reflecting, and feeling hope for our future. My three girls are Inuvialuit, Gwich’in (Dene) and Métis, and like my girls, the overall design is symbolic of being stronger together, which is what National Indigenous Peoples Day means to me.

Myrna Pokiak (Agnaviak) – Inuvialuk Artist from Tuktoyaktuk in the Inuvialuit Settlement Region …  These symbols encapsulate the culture and heritage of the Red River Métis. The Red River cart proudly flying our Infinity flag, carrying people to a community gathering to the sounds of laughter and fiddlers playing. Everyone dressed in their finest attire; beautifully beaded jackets with sashes of many colours wrapped around their waists. And that special pair of moccasins, which would be worn out from jigging before the festivities were done. In this, one finds a great sense of pride, of joy, of celebration for the Métis people who love embracing Jennine Krauchi – Red River Métis Artist.

2023 … $50 Pure Silver Coin –
The Monarch and the Bloom 
www.mint.ca     www.canadapost.ca

What a joy to spot this splendid creature! Delicate and graceful, the gorgeous monarch butterfly flits from one plant to the next, dancing merrily through the sky in search of the perfect flower—like the standout bloom on this coin’s  interactive reverse. A monarch butterfly may travel up to 5,000 kilometres during its two-way migration, an astounding feat for one so small and fragile! It truly is a wonder to observe, both in nature and on this fine silver movement coin, as it selects one special flower out of the millions it has passed over.

Your coin’s reverse features two 3D elements that have each been cast in sterling silver (92.5% pure): a rose-gold plated aster flower, and a gold-plated monarch butterfly (this is the species’ first appearance on a movement coin). Tilt the coin and watch as the gravity-activated monarch circles around the aster flower. Both feature an incredible number of details – just look at the monarch’s wing pattern.

Face Value: 50 dollars … Composition: 99.99% pure silver with selective gold plating and embellishments cast in sterling silver;  Mintage: 1,250; Weight: 157.6 g; Diameter: 65.25 mm; Edge: Serrated; Finish: Proof; Artist: Ryan Poser (reverse), Susanna Blunt (obverse); Packaging: Wood circular base with black beauty box.

DID YOU KNOW? … *** The aster is the monarch’s second-favourite nectar source after milkweed. Decreasing day length, temperatures and nectar sources signal the start of the fall migration to Central Mexico, but the two-way journey is a multi-generational trek: the monarchs returning to Canada in late spring are the descendants of those that left in the fall.

Designed by RCM Engraver Ryan Poser, your coin’s reverse features an engraved arrangement of aster (Symphyotrichum novae-angliae) flowers topped with a 3D monarch butterfly (Danaus plexippus) and aster bloom. Both elements are cast in sterling silver; the butterfly is plated in yellow gold and the flower is plated in rose gold. When the coin is tipped, the motion causes the monarch to circle around the flower. The obverse features the effigy of Queen Elizabeth II by Susanna Blunt. The obverse also bears a special marking that includes four pearls symbolizing the four effigies that have graced Canadian coins and the double date of her reign.

Christian Schmidt, Ph.D., Entomologist … “The mechanisms by which fall-migrating monarchs navigate to their wintering grounds in Mexico are still not fully understood, since these monarchs fly to an exact location that they’ve never even been to before – unlike migratory birds. It was initially thought that some monarchs make the return trip from Mexico to Canada and back, but we now know that’s not the case. The ones making the return trip in the fall are the descendants – the grandchildren and great-grandchildren, if you will – of those that left the wintering grounds in the spring.”

2023 … $20 Pure Silver Coin –
Generations: Mi’kmaq Creation Story 
www.mint.ca     www.canadapost.ca

The Creation story—the story of how life began for all things—is a foundational element of the Mi’kmaw culture and teachings, one that provides meaning and purpose while connecting each new generation to those of the past. To the Mi’kmaq people, whose homeland (Mi’kma’ki) encompasses much of present-day Atlantic Canada, their Creation story expresses traditional beliefs, spirituality and core values, and emphasizes their relation with the natural world. According to the Mi’kmaq Creation Story, there was seven levels of creation, that began with Kisu’lk (the Giver of Life, above) and continued with Niskam (Grandfather Sun, within) and Wsitkamu (Mother Earth, below), all represented in the centre portion of your coin’s reverse. In the east is the fourth level, is of Kluskap (the first human being) created from a lightning bolt and earth elements. From there, the Mi’kmaq Creation Story unfolds in the cardinal directions south, west and north across the coin’s reverse that reflects the cyclical nature of the natural world, where everything has its own unique spirit, and where all must work in harmony with one another.

Coin #3. The annual Generations series celebrates the art, cultural beliefs and storytelling traditions of the First Peoples of Canada. It focuses on how these cultural expressions offer important lessons while imparting values that shape our understanding of the world, and of each other. In the oral tradition, there is the expectation that the listener will learn about events, principles, values and a worldview. By combining Indigenous stories and art, this series seeks to honour Indigenous storytellers and the role they play in sharing traditional knowledge with new generations.

A spellbinding origin story, the Mi’kmaq Creation Story is honoured and re-told on this fine silver coin’s reverse. Its design features an outstanding mix of intricately engraved details and motifs that reflect and express Mi’kmaw beliefs, and proudly celebrate the Mi’kmaw culture. This is our first collaboration with Newfoundland Mi’kmaw artist Marcus Gosse (Ala’suinu – Traveller), whose paintings often incorporate the eight-pointed Mi’kmaq Star – a proud cultural symbol and emblem for many Mi’kmaq.

Face Value: 20 dollars … Composition: 99.99% pure silver;  Mintage: 5,500; Weight: 31.39 g; Diameter: 38 mm; Edge: Serrated; Finish: Proof; Artist: Marcus Gosse (Ala’suinu – Traveller) (reverse), Susanna Blunt (obverse); Packaging: Black clamshell with black beauty box.

DID YOU KNOW? … *** The number seven is significant: in addition to the seven levels of Creation, represented in the Mi’kmaq spiritual sacred ceremonies, there are seven districts that make up Mi’kma’ki, homeland of the Mi’kmaq, which stretches from Gaspésie (Quebec) to most of New Brunswick, all of Nova Scotia and Prince Edward Island, and includes parts of Newfoundland and Maine (United States).

Designed by Mi’kmaw artist Marcus Gosse (Ala’suinu – Traveller), your coin’s reverse illustrates the Mi’kmaq Creation Story, which explains the seven levels of Creation of life. The first three levels of Creation are combined in the centre portion: the first level is Kisu’lk, the Giver of Life (above), represented here by the stars of the universe; the second level, represented by the Mi’kmaq eight-pointed star, is Niskam, Grandfather Sun, who puts spirit into life (within); and the third level is Wsitkamu, Mother Earth (under), sustaining life (water, rocks, plants and a moose). In the east and to the right of the centre portion, the fourth level shows Kluskap, the first human being, created from a lightning bolt and visited by the eagle Kitpu, messenger to the Giver of life, and when he leaves a feather falls, which Kluskap catches before it touches the ground. Symbolic sacredness of the eagle feather.

Moving in a clockwise direction, the fifth level (south) is Nukami, the Grandmother who owes her existence to a rock, she is wise and knowledgeable and brings teachings how to survive, she is with a marten that represents the first meal of meat cooked on the first fire. The sixth level (west) shows Netawansum, the Nephew, representing the youth, who owes his existence from elements of the sea, and he holds with a braid of sweetgrass; their second meal of fish. Finally, the seventh level (north) is Nekanakanim-Koosiskw, the Mother; she owes her existence to a leaf of a tree, she brings love, understanding and all the colours of the world, while the wigwam represents home. She will teach all her children to share and care for each other. The third meal is made of plants and berries to honour her arrival.

The Mi’kmaq Creation Story expresses the Mi’kmaw worldview and emphasizes the connectedness between all of Creation. The obverse features the effigy of Queen Elizabeth II by Susanna Blunt. The obverse also bears a special marking that includes four pearls symbolizing the four effigies that have graced Canadian coins and the double date of her reign.

Marcus Gosse (Ala’suinu – Traveller), Mi’kmaw Artist …  Through the ancient designs and patterns depicted on this Mi’kmaq Creation Story coin, my goal is to show the beauty of Mi’kmaw culture and help preserve it for future generations. My art focuses on cultural preservation so I can help people understand the meanings behind our symbols, designs and stone carvings. By blending conventional and unconventional techniques together in a vibrant way, I aim to provoke thought, display spiritual energy and show diversity through key symbolic elements, such as the eight-pointed Mi’kmaq Star and ancient Mi’kmaq petroglyphs.

Stephen Augustine, Hereditary Chief on the Mi’kmaq Grand Council and Executive Director, Donald Marshall Institute at Cape Breton University … The minting of a coin honouring the Mi’kmaq Creation Story is truly a recognition of one of Canada’s First Nations’ oral history and oral tradition of storytelling explaining the creation of our Mi’kmaq world. The Mi’kmaq Creation Story has been passed down through the family of Hereditary Chief Stephen J. Augustine whose ancestor, Chief Michael Augustine of the Richibucto Tribe, signed a Treaty of Peace and Friendship on March 10, 1760 in Halifax. The principles and ethical protocols in the Mi’kmaq Creation Story are integral to the peace and friendship treaty-making process as well as Mi’kmaq spiritual ceremonies.

2023 … Commemorative Collector Keepsake Card – 
Honouring Elsie MacGill
www.mint.ca     www.canadapost.ca

Elizabeth “Elsie” MacGill (1905-1980) was a person of brilliant mind and unconquerable spirit who excelled in aeronautical engineering and elevated others by championing women’s rights. Twice featured (with and without colour) in this Commemorative Collector Keepsake Card, the 2023 $1 commemorative circulation coin celebrates this exceptional Canadian once dubbed the “Queen of the Hurricanes,” whose accomplishments—as well as her exemplary desire to improve and uplift others—were driven by her unrelenting belief that we can all soar higher.

About the $2, $1, 25¢, 10¢ and 5¢ coins included in this Commemorative Collector Keepsake Card: As we focus our attention on commemorating the reign of Queen Elizabeth II (1952-2022), the Royal Canadian Mint will not be issuing 2023-dated Canadian circulation coins featuring both the traditional reverse designs and an obverse featuring Queen Elizabeth II. Instead, we are offering a collector’s edition of these annual issues that have been struck in limited numbers. These are non-circulation coins, meaning they are legal tender but not intended for general circulation. The obverse also bears a special marking that includes four pearls symbolizing the four effigies that have graced Canadian coins and the double date of her reign.

 

One Keepsake Card gives you two $1 Honouring Elsie MacGill coins: one with colour and one without. Each Keepsake Card includes both versions of the 2023 $1 Honouring Elsie MacGill commemorative circulation coin: one with colour and one without (engraved only). Dubbed “Queen of the Hurricanes,” MacGill oversaw the engineering work on Hawker Hurricanes produced in Canada during the Second World War, and that aircraft is highlighted on the colourized coin. Your coins are packaged together in a colourful folder that allows for easy viewing of the coins and a timeline of key events in the life of Elsie MacGill. Mintage: 50,000. Finish: Circulation.

DID YOU KNOW? …  *** A 1942 issue of True Comics dubbed her “Queen of the Hurricanes.”As Chief Aeronautical Engineer, Elsie MacGill supervised the engineering work for the Canadian production of more than 1,450 Hawker Hurricanes for the Allied war effort – she even designed a winterized version.  *** Already Canada’s first practising professional woman engineer, Elsie MacGill became the first woman in North America – and possibly the world – to earn a master’s degree in aeronautical engineering. That same year (1929), she contracted polio and was told she would never walk again, but she defied expectations by learning to walk with the support of canes.

About the $1 coin … Designed by artist Claire Watson, the $1 coin’s reverse features a portrait of Elsie MacGill (1905-1980), an aeronautical pathbreaker and champion of women’s rights, indicated by the lapel pin she wears representing her tenures as provincial (Ontario) and national presidents of the Canadian Federation of Business and Professional Women’s Clubs. The sky backdrop highlights some of MacGill’s historic engineering achievements, including the Maple Leaf Trainer II (top) – the first aircraft to be produced and designed by a woman – and her key role in the wartime production of Hawker Hurricanes, which is highlighted on the colourized coin. The obverse features the effigy of Queen Elizabeth II by Susanna Blunt. The obverse also bears a special marking that includes four pearls symbolizing the four effigies that have graced Canadian coins and the double date of her reign.

www.gtapa.org
The GTAPA is committed to promote and stimulate
the art of philately
to all ages for fun,
culture, education, and friendship.